Emocije i učenje

Emocije i učenje

 

Sa emocijama se susrećemo vrlo brzo nakon rođenja, od tada nas one prate u svakom koraku našega života. Emocije su vrlo važan dio nas, posebice u djetinjstvu i adolescenciji kada nam pomažu u našem zdravom razvoju i stvaranju pozitivne slike o sebi. U školi često doživljavamo uspone i padove, učimo se kontrolirati i regulirati naše emocije. Emocije su povezane sa svim našim misaonim procesima, a posebice sa učenjem i pamćenjem.

Sve više istraživanja pokazuje da pozitivne emocije olakšavaju mnoga ponašanja i psihološke procese, odnosno, pozitivno utječu na naše funkcioniranje. Tako je i sa učenjem i pamćenjem. Naime, pozitivno raspoloženje utječe na bolje zapamćivanje, stil razmišljanja je kreativniji, a odluke se donose brže i efikasnije.

Iako će možda negativne emocije poput straha od loše ocjene i stresa trenutno djelovati motivirajuće na učenika i uzrokovati da više vremena odvoji za učenje, on će moći usvojiti manje sadržaja i efekt učenja će biti lošiji. Ovdje se radi o ekstrinzičnoj, odnosno, vanjskoj motivaciji koja je sama po sebi kratkotrajna i uzrokuje to da učenik uči samo da dobije dobru ocjenu ili nagradu, ali ne i želju da usvoji potrebno znanje. Intrinzično ili unutarnje motiviran učenik uči zbog želje da usvoji znanje, jer ga gradivo zanima i zanimljivo mu je. Takvom učeniku biti će puno lakše učiti, ulagati će manje napora, a frustracija i negativne emocije biti će daleko manje.

 

Kako se motivirati za učenje ?

Motivacija za učenje je osim sa školskim uspjehom povezana i sa stavom prema školi, disciplinom i zadovoljstvom u školi – kako nastavnika, tako i učenika.

  • Uspostavi pozitivan odnos sa nastavnikom i drugim učenicima u razredu (pozitivna atmosfera u razredu pridonijeti će tome da se osjećaš dobro i bolje pamtiš).
  • Poveži gradivo sa stvarnim životom ( pronađi smisao u onome što učiš, budi znatiželjan, razmisli kako će ti gradivo pomoći u kasnijem radu i životu ).
  • Gradivo prilagodi svojim interesima ( iako je ponekad teško mijenjati nastavni plan, ponekad je lakše kada sudjeluješ u onome što te zanima ili veseli. Pitaj nastavnika možeš li napraviti prezentaciju o temi koja ti je bliska, a vezana je uz gradivo. Ako možeš birati književno djelo, odaberi ono koje te zanima. Uključi se u projekt, izvannastavnu aktivnost, izborni predmet).
  • Istražuj ( pogledaj film koji je vezan uz nastavno gradivo, istraži na internetu, napravi kviz ili mentalnu mapu).
  • Postavi cilj (Postavi cilj za današnji dan, ili tjedan. Zapiši ciljeve i stavi ih na vidljivo mjesto. Cilj mora biti jasan, mjerljiv, kratkoročan i realan).
  • Smanji frustraciju ( usmjeri se više na svoj trud, a manje na ocjene. Koristi tehnike opuštanja).
  • Odmori se ( kada smo previše umorni naša koncentracija slabi, a informacije pamtimo puno sporije nego kada smo odmorni. Odvoji dovoljno vremena za odmor tijekom učenja i kvalitetan san).
  • Organiziraj svoje vrijeme kako bi izbjegao preveliki pritisak neposredno prije provjere znanja ( napravi plan učenja za dan i za cijeli tjedan ).
  • Nagradi se. ( Ne zaboravi se nagraditi nakon napornog učenja ili dobre ocjene – pogledaj omiljenu TV seriju, prošeći sa prijateljima, radi nešto što voliš…).
Skip to content